Spis treści:
Podstawowe informacje
Przy aranżacji gabinetu istotne jest, abyś czuł się tam komfortowo, a wystrój pomagał Ci wypełniać obowiązki służbowe. Dlatego warto zastanowić się nad aspektami nie tylko praktycznymi, dzięki którym łatwiej będzie się pracowało, ale także nad czynnikiem wizualnym. Na co, więc zwrócić uwagę?
- Przestrzeń – odpowiedni dobór pomieszczenia i jego metraż będzie podstawą przy aranżacji tego wnętrza.
- Meble – istotny jest faktyczny rozmiar z nóżkami. Sprawdź, ile miejsca potrzebujesz, aby swobodnie otworzyć drzwi np. od szafy lub komody.
- Organizacja – użyj organizatorów, gazetników oraz innych narzędzi, dzięki którym Twoja przestrzeń będzie uporządkowana.
- Biurko – trzeba zastanowić się nad dobrym umiejscowieniem, a najlepszym miejscem będzie kącik z dostępem do dziennego światła.
- Fotel – powinien być miękki oraz mieć funkcję regulacji.
- Oświetlenie – zadbaj o dobre światło wokół miejsca pracy. Powinno ono być neutralne lub zimne (od 4000 K).
Kolorystyka
Nie ma konkretnej palety kolorystycznej, dostosowanej do biura domowego, jednak warto zastanowić się nad tym, jakie barwy lubimy i jak działają na naszą kreatywność. Jest to bardzo ważny element wystroju, dlatego wybierajmy z rozsądkiem. Jakie kolory mogą pasować do Twojego gabinetu? Zwróćmy uwagę na ich właściwości:
- niebieski – relaksuje,
- czerwony – działa pobudzająco i motywująco,
- zielony – łagodzi stres i sprzyja kreatywności,
- różowy – dzięki niemu mamy dobry humor,
- pomarańczowy lub żółty – dodaje energii,
- indygo i kobalt – oznacza inteligencję oraz wiedzę.
To przykładowe kolory, które mogą wspomóc naszą pracę, jednak pamiętajmy, że każdy z nas jest inny i jest to kwestia indywidualnego podejścia i charakteru.
Wybór biurka i mebli
Ze względu na fakt, że w gabinecie będziesz spędzał kilka godzin dziennie, warto urządzić go według własnych preferencji. Biurko musi być dopasowane do Twojego zawodu, np. jeśli jesteś pracownikiem biurowym, musisz mieć szeroki blat, gdzie będziesz mógł ustawić przyborniki. Jaki rodzaj pulpitu wybrać? Mamy kilka możliwości:
- Dostosowany do komputera stacjonarnego.
- Narożny – użyjemy go, jeśli potrzebujemy dużego blatu, na którym postawimy narzędzia biurowe.
- Biurko-stolik – bez szafek i szuflad, przydatny w małych biurach.
- Wiszący – połączony ze ścianą, idealnie sprawdzi się w “mini” gabinetach.
Ważne są również wymiary, a wszystko zależne jest od tego, czym się zajmujesz, jednak przyjmuje się, że optymalny rozmiar to około 140 cm x 80 cm, a standardowa wysokość to około 75 cm, ale nie jest to istotne, gdy mamy krzesło z regulacją wysokości.
Pamiętaj, że gabinet powinien być jak najbardziej funkcjonalny, dlatego zadbaj o odpowiednie meble. Dobór powinien być dostosowany do Twojej pracy, jednak zawsze sprawdzą się duże szafy z licznymi półkami oraz szufladami, gdzie umieścimy niezbędne dokumenty. Ważne jest, aby komody, szafki, regały znajdowały się możliwie jak najbliżej biurka, dzięki temu będziemy mieli wszystko pod ręką.
Drugim z ważniejszych elementów, zaraz po biurku, jest fotel. Ważne, aby było zgodne z Twoimi potrzebami. Wybór jest subiektywną kwestią, ponieważ krzesło powinno być przede wszystkim wygodne, a wiadomo, że dla każdego funkcjonalne będzie co innego.
Warto wspomnieć o okablowaniu, które nie jest estetyczne i bywa niebezpieczne, dlatego zastosuj maskownice, prowadnice lub inne rozwiązania, dzięki którym ukryjesz kable.
Dekoracje i dodatki
Wydawałoby się, że gabinet nie powinien być udekorowany, ponieważ wyprowadza nas to ze skupienia. Nic bardziej mylnego! Dzięki dodatkom możemy pobudzić kreatywność, a przyjazne środowisko sprawia, że chce się działać. Można użyć stonowanych ozdób, które jednocześnie będą przybornikami, np. drewniane pudełka lub kosze wiklinowe, a wszystko umieść na szklanej tacy, by dopełnić wnętrze.
Warto wprowadzić do wnętrza trochę natury, która wniesie świeży klimat. Duże, zielone rośliny idealnie spełnią tę rolę oraz poprawią nam samopoczucie. Wybierajmy ozdoby według naszych upodobań i pamiętajmy, że wcale nie musi być nudno.
Gdzie urządzić domowe biuro?
Jeżeli masz małe mieszkanie i nie dysponujesz pomieszczeniem, które możesz przeznaczyć na gabinet, warto zastanowić się nad wykorzystaniem wolnej przestrzeni, np. w salonie lub sypialni. Jak zaaranżować domowe biuro w takich wnętrzach?
Salon | jednakowe wyposażenie, pasujące do stylu całego wnętrza, można oddzielić przestrzeń, np. poprzez dywan lub zmianę koloru na ścianie. |
Sypialnia | można wykorzystać wolny kąt w pokoju, najlepiej umiejscowić biurko blisko okna. |
Kuchnia | unikaj kontaktów ze sprzętem kuchennym, biurko można zastąpić rozkładanym blatem. |
Przedpokój | wykorzystaj wolną wnękę, uwzględniając swobodne przemieszczanie się, zastanów się nad mobilnym lub wykonanym na wymiar biurkiem i małym fotelem. |
Twój dom, Twoje wymarzone wnętrza
Urządzanie gabinetu nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza, jeśli masz małe mieszkanie lub nie dysponujesz wolnym pomieszczeniem, które można byłoby przeznaczyć na domowe biuro. Miejsce pracy powinno być dopasowane do Twojego stylu życia i zawodu, więc jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy projektantów wnętrz, zespół MAZZANI zajmie się aranżacją całego wnętrza, nie tylko gabinetu. Sprawdź nasze realizacje i zobacz, że to właśnie nas szukasz.
Pytania naszych klientów:
Jaką kolorystykę dobrać do gabinetu?
Jeżeli aranżujesz wnętrze biura domowego, bardzo ważny jest dobór palety barw. Nie ma konkretnej, przeznaczonej do tego wnętrza, jednak warto zastanowić się nad tym, jakie kolory oddziałują na naszą wyobraźnię i kreatywność, np. u niektórych niebieski działa relaksująco, a czerwony motywująco.
Jakie dekoracje będą pasować do biura domowego?
Dodatki i dekoracje działają pozytywnie na naszą kreatywność, więc nie powinniśmy z nich rezygnować, jednak warto zadbać o odpowiedni balans. Można wykorzystać drewniane dodatki, np. koszyki lub pudełka na przybory biurowe.
Jakie biurko najlepiej sprawdzi się przy pracy zdalnej?
Na rynku znajdziemy wiele modeli, np. na komputer stacjonarny, wiszące, narożne lub biurko typu stolik, jednak ostateczny wybór jest sprawą indywidualną, ponieważ zależny jest od tego, czym się zajmujemy oraz w jakim wnętrzu planujemy pracować.