Spis treści:
Stwórz miejsce do pracy
Jeszcze do niedawna własny gabinet w domu był utożsamiany z luksusem i bogactwem. Obecnie coraz więcej osób projektuje w zaciszu własnych przestrzeni wydzielone miejsce do pracy. Nie pochłania to już dużych nakładów finansowych. Nie musimy również posiadać ogromnych pomieszczeń, by możliwe było stworzenie gabinetu. Dowiedz się, jak urządzić stylowe i funkcjonalne miejsce, w którym będziesz mógł w spokoju oddać się swojej pracy.
Gdzie urządzić biuro w domu?
Najważniejszym punktem, od jakiego powinniśmy zacząć urządzanie biura, jest miejsce. Możliwości jest nad wyraz dużo. Powinniśmy jednak wybrać przestrzeń, która znajduje się jak najdalej od pomieszczeń, gdzie przebywają inni domownicy.
Pozwala to na większą koncentrację z uwagi na panującą ciszę. Jeśli nie posiadamy oddzielnego pomieszczenia do urządzenia gabinetu, to dobrze sprawdzi się oddzielenie miejsca pracy od reszty pokoju, np. regałem, ścianą działową czy zasłoną.
Meble do domowego biura
Najprostszym rozwiązaniem jest możliwość urządzenia miejsca do pracy przy dużym i wygodnym biurku z dostosowanym do niego fotelem. W przypadku, gdy nie posiadamy aż tyle miejsca, można je zastąpić biurkiem narożnym lub składanym blatem. Jeśli projektujemy gabinet w oddzielnym pomieszczeniu i mamy do dyspozycji cały pokój, powinniśmy zadbać o inne elementy, które będą dla nas przydatne przy pracy.
Takimi elementami są komody, półki na dokumenty i inne materiały, regały na książki. W przypadku większych pomieszczeń możemy dodać sofę oraz stolik kawowy. Jednak dodatkowe meble nie powinny przytłaczać wnętrza, w którym centralnym elementem jest biurko.
Oświetlenie
Gabinet jest miejscem pracy, zatem szczególną uwagę powinniśmy zwrócić również na oświetlenie. Oczywiście mając do dyspozycji kilka możliwości ustawienia biurka i aranżacji całego pomieszczenia, skupmy się na tym, by było nam wygodnie, ale także by w miejscu, gdzie stoi biurko było dużo światła.
Najlepiej będzie ustawić je na wprost okna, ponieważ będziemy mogli korzystać ze światła naturalnego i cieszyć się widokiem zza okna, co sprzyja pracy. Jeśli nam się nie uda, to spróbujmy ustawić biurko bokiem do okna. Pracy sprzyja światło zimne, więc w miejscu, gdzie pracujemy musimy wspierać się taką barwą, natomiast tu, gdzie się relaksujemy możemy ustawić lampę ze światłem ciepłym.
Ergonomia
Pracując musimy zadbać o optymalne warunki pracy. Warto zaznaczyć, że minimalna szerokość blatu, na którym ustawimy komputer, powinna wynosić co najmniej 90 cm, a fotel powinien posiadać zagłówek i funkcję regulacji wysokości, którą dopasujemy do naszego wzrostu. Powinniśmy również odpowiednio dopasować położenie monitora i kąt nachylenia. Prawidłowa postawa przy pracy dobrze wpływa na kręgosłup oraz zapobiega problemom zdrowotnym (w tym zwyrodnieniom kręgu szyjnego). Dużą wartość przypisuje się podstawce pod komputer, która ułatwia właściwe ustawienie monitora oraz podnóżkowi pod nogi.
Ekran powinien być ustawiony w odległości 45 – 75 cm. Optymalne odchylenie komputera powinno wynosić ok. 20 stopni do tyłu, w możliwym obrocie 120 stopni. W każdym biurze przydają się praktyczne gadżety, takie jak długopisy, zszywacze wraz ze zszywkami, dziurkacze, notesy, segregatory itp. Dlatego też powinniśmy zadbać o przypisanie im stałego miejsca. Jest to istotne, ponieważ bałagan może zaburzać naszą pracę i szybko nas dekoncentrować.
Barwy
W pomieszczeniu, w którym pracujemy, idealnie sprawdzają się stonowane i łagodne kolory. Takie barwy nie rozpraszają naszej uwagi dzięki czemu jesteśmy w stanie wydajniej pracować. Powinniśmy jednak zwrócić uwagę na własne upodobania i stylistykę w pozostałych pomieszczeniach domu, ponieważ nie ma przypisanych kolorów do wnętrza gabinetu.
Jak urządzić gabinet na czas upałów?
W czasie wakacyjnych upałów do pomieszczenia napływa ciepłe powietrze, które podwyższa temperaturę w naszym domu. Zbyt wysoka temperatura może negatywnie wpływać na wydajność naszej pracy. W ofertach sklepów mamy szereg artykułów pomocnych w czasie takich dni. Są to np.:
- klimatyzatory,
- wentylatory,
- żaluzje,
- rolety wewnętrzne.
W przypadku, gdy nawet to nie przynosi wystarczającego efektu, możemy zakupić markizy, czyli tzw. osłony zewnętrzne. To najlepsze rozwiązanie, ponieważ zatrzymują one promienie cieplne na zewnętrznej stronie okna, a dzięki temu temperatura w naszych wnętrzach nie zwiększa się. Dodatkowo zaoszczędzimy na klimatyzacji i nie będziemy musieli martwić się insektami, które mogą pojawić się po otworzeniu okna.
Dodatki
W miejscu pracy na ogół powinniśmy umieścić jak najmniej rzeczy, które mogłyby nas rozpraszać. Warto jednak dodać kilka elementów, które nadadzą mu ciekawego charakteru. Pamiętajmy o lampce biurkowej oraz sufitowych oprawach świetlnych, które nie tylko dodatkowo doświetlą pomieszczenie, ale również będą gustownie wyglądać.
Zaprojektuj swoje wnętrze razem z ekspertami
W gabinecie możemy ustawić tablicę korkową na której będziemy mogli umieszczać ważne dla nas informacje oraz zadania do wykonania. Stwórzmy miejsce na potrzebne nam gadżety, co ułatwi nam utrzymywanie większego porządku. Możemy zadbać o szuflady i szafki oraz półki ścienne i duże kontenery. Ciekawym dodatkiem do gabinetu są również zegary oraz wiklinowe kosze. Nie powinno w nim także zabraknąć roślin doniczkowych. Charakteru dodają odpowiednio dodane obrazy, zdjęcia, zasłony, rolety i dywany.
Chcesz wiedzieć więcej o projektowaniu gabinetu we własnym domu? MAZZANI zadba o Twoje wnętrza! Działamy na terenie Warszawy i okolic a zdalne konsultacje prowadzimy na terenie całego kraju. Nie czekaj, już dziś odmień swój dom na lepsze!
Pytania naszych klientów:
Jakie meble są niezbędne w gabinecie?
Takimi elementami są komody, półki na dokumenty i inne materiały, regały na książki. W przypadku większych pomieszczeń możemy dodać sofę oraz stolik kawowy. Jednak dodatkowe meble nie powinny przytłaczać wnętrza, w którym centralnym elementem jest biurko.
Jakie kolory wybrać do gabinetu w domu?
W pomieszczeniu, w którym pracujemy, idealnie sprawdzają się stonowane i łagodne kolory. Takie barwy nie rozpraszają naszej uwagi, dzięki czemu jesteśmy w stanie wydajniej pracować.
W jakim miejscu w domu najlepiej urządzić biuro?
Powinniśmy wybrać przestrzeń, która znajduje się jak najdalej od pomieszczeń, gdzie przebywają inni domownicy. Pozwala to na większą koncentrację z uwagi na panującą ciszę. Jeśli nie posiadamy oddzielnego pomieszczenia do urządzenia gabinetu, to dobrze sprawdzi się oddzielenie miejsca pracy od reszty pokoju, np. regałem, ścianą działową czy zasłoną.
Jakie artykuły pomagają zabezpieczyć domowy gabinet przed upałami?
- klimatyzatory,
- wentylatory,
- żaluzje,
- rolety wewnętrzne,
- osłony zewnętrzne.